Sunday

earthquake

....Zilzal....
09.00am Saturday 8.10.05
Pagi tu..tgh aku duk syok tido..skali rasa macam mimpi naik unta daa.. goyang kiri..goyang kanan..ana rasa fening2 laa..oii..! gempa bumiii..!! bangun..hah.?1 gempa bumi.. kelam kabut bangun tak pikir ape terus loncat ikut tingkap.. heh! padahal aku tido depan pintu.. nape yg gi lompat ikut tingkap lak... sampai kat luar, rupanya dah ramai org lain lebih dulu lompat tingkap dari aku..duk rilek dulu kejap.. aku tgk member aku..member aku tgk aku.. aku sengeh..dia gelak.. hampeh.. keadaan camni pon sempat lagi nak gelak.. tak paham aku budak2 ni.. upss..! rupanya aku tak pakai seluar..!! waarrr... pakai kain laaa..
duk 3..4 minit..rasa keadaan dah reda..masuk bilik semula.. rasa ngantuk datang lagi.. yer laa.. mlm tadi tak tido sampai sahur.. duk sembang ngan member..aku duk bilik Amin.. bilik aku? aku mana ada bilik dah skrg..hostel tu nak di ubahsuai..sebab dah buruk..berzaman dah student duk hostel tu..generasi ke generasi sampai ke zaman aku..baru skrg nak baiki. takpe la.. baiki jugak.
akupon relax la dulu..lena lagi skali.. apabila rilek... dia mai lagi skali.. ~~~~~~... kali ni bukan cam duk atas unta lagi.. macam duk atas sampan tgh laut..bangun lagi...kuar..tapi bukan ikut tingkap lagi laa..ikut pintu.. mat2 pakistan rupanya lepas yg pertama tadi derang tak masuk.. dah biasa agaknya derang ni..tauu je nak dtg lagi.. kali ni duk lama sket...kot mai lagi..dah lama tunggu ok je..masuk..sambung tido balik..aku punya la mengantuk sampai bleh buat tak kisah dgn gempa bumi yg berlaku..sambung tido lagi..bangun2 dah zohor..masa tido tadi rupanya ada lagi beberapa kali member aku cakap.. tapi aku tak sedar..nasib baik building hostel aku yg dah tua&uzur tu kuat lagi..selamat tidor aku..Tuhan jaga lagi. thanks God. member aku cakap ada building runtuh kat F10..
harini aku ada janji ngan org nak gi tgk rumah..smlm dah nak dapat satu bilik..skali,last minit tuan rumah tak jadi kasi plak..teringat tu aku pon call Din..rupanya dia lebih cepat dari reporter..dah sampai kat tempat bangunan runtuh tu dia rupanya.. aku ingat nak ajak dia la gi tgk rumah..dia ajak aku gi tgk rumah runtuh plak..ermmm..aku tak jadi pegi sebab ingat dah janji dgn org lain..ptg baru aku gi..Din dah siap tunggu..Jumpa Ali..dia suruh tunggu lepas buka pose plak..lepas pose kami gi la tgk rumah tu..bukan rumah pon.. bilik.. 2 bilik..ada bathroom&kitchen..tapi nampak teruk sket..tak jadi ah..
mlm tu aku gi hostel new campus.. maklumat yg diperolehi..mlm ni kemungkinan gegaran akan berlaku lagi..semua student diarah tidak berada dlm hostel lepas 1 pagi.. mlm tu hujan plak.. nasib baik tak lama..tapi sikit problem la sebab kena tido kat luar.. takleh la tido atas padang rumput depan hostel tu.. kena duk kat tempat parking keter.. nampak cam meriah plak.. semua pakat duk situ...mlm tu tak tido pon..takleh nak tido..duk jaga2 tunggu gempa yg mungkin dtg lagi.. air yg diisi dlm botol airmineral jadi pentunjuk kehadiran gegaran bumi..duk tgk botol tu laa kiteorang... sesekali air dlm tu berkocak..bumi rasa macam digoncang2..tapi tak kuat sangat.
tapi sampai skrg aku masih rasa macam ada gegaran lagi..perasaan aku je.
lepas sahur pagi tu baru bleh tido..sedar-sedar dah cerah..matahari dah kuar..panas..angkat sleeping beg & tikar.. pindah belakang hostel plak..lindungd ari cahaya matahari..sambung tido.. hari ni hari ahad..ngantuk arr..smlm tak tido.. errr..hari2 biasa pon selalu tido siang gak.
tgk news kat TV baru aku tau punca gegaran bermula dari daerah yg berhampiran dengan Kashmir.. di Patagram..Muzafarabad dan beberapa tempat berdekatan. Area tu hampir 75% terkesan dari gempa bumi smlm..rumah biasa pon runtuh..banyak yg korban..Ya Allah..selamatkanlah kami.

No comments: