Saturday

From Islamabad to Karachi


..Fly with Malaysia's airforce..
Sekarang aku kat Karachi.. semalam aku kat Islamabad.. waktu beredar.. bumi berputar.. aku pon ikut merasa peredaran waktu tu...
Susulan dari kejadian gempa bumi yg berlaku di Pakistan ni.. banyak pertubuhan2 bantuan dari m'sia yg datang atas nama kerajaan m'sia dan badan bukan kerajaan yg datang untuk menghulurkan bantuan.. ada yang datang secara persendirian.. ada yang datang dalam group.. ada yg dihantar bertugas.. macam2.. apa pon.. fenomena ni memberi peluang pada aku berjumpa dan kenal dengan sebahagian dari mereka yg datang.. berkongsi idea..pengalaman dll..
Dalam keadaan yg sedikit gawat di sini.. macam2 jugak la cerita dan peristiwa yg didengar dan dialami.. ada yang baik..tak kurang yg buruk.. tapi macam biasa laa.. cerita2 kurang baik sentiasa mendapat lebih tarikan untuk dibincangkan.. boleh jadi sebagai pengajaran..
Dalam ramai2 orang m'sia duk datang tu.. aku yg kat sini kadang2 duk bilang hari nak raya.. tgk nasib mangsa2 gempa bumi.. macam mana la derang sambut raya dalam keadaan darurat macam ni.. (sebelum ni pon byk yg sedia dlm darurat) takde nak pikir pasal kuih raya.. baju raya.. balik raya.. boleh hidup ada makanan&tempat tinggal pon kira dah nasib baik... Semoga bantuan yg dihulurkan dapat dimanafaatkan sebaiknya..dan harap semua sumbangan sampai ke tangan mereka yg benar2 memerlukan...macam2..
disebalik tu.. banyak cerita2 tak sedap didengar masuk ketelinga... khabarnya banyak bantuan yg datang dari luar..yang bernilai juta2 kalau dinisbahkan dlm fulus, tak sampa kepada mereka yg benar2 memerlukan.. rasa pelik aku yg dari dulu tak pernah abis2 kat Pakistani ni bertambah..
Kat Super (nama tempat di islamabad) ada khemah2 yg dihantar untuk mangsa gempa bumi dijual...sepatutnya dibahagi2kan kat yg memerlukan.. ada pulak rombongan yg dtg dengan bekalan makanan..medicine..khemah2 perlindungan.. selimut dll..
dengar pulak cerita orang kita dari PBSM,TUDM,ATM,NGO2 yg dtg tu plak..jugak menyedihkan.. layanan yg diberikan oleh pihak Pakistan yg menyambut mereka2 yg datang nak menghulurkan bantuan tu juga menyedihkan... dari mula nak masuk.. karenah immigration derang..buat macam yg datang ni pelarian plak.. ramadhan tahun ni memang2 menguji iman dan kesabaran mereka2 ni.. aku pon tanak komen banyak..sebab dah masak dnegan perangai pakistani ni.. orang datang dengan penuh semangat..dnegan penuh iskhlas nak hulur bantuan.. bila sampai.. terima layanan camtu.. lunutr keikhlasan dibuatnya..

Yang aku ni pulak.. dah ramai2 datang tu.. ada plak yg offer ajak tumpang balik free... sebab TUDM dtg dengan pesawat sendiri dari m'sia.. datang bawak bekalan banutan.. balik kosong.. aku yg dah 5 tahun duk beraya kat oversea je ni.. mesti la tak lepas peluang.. ibarat orang mengantuk disorongkan bantal.? gitu la kot..
dipendekkan cerita.. aku sampai karachi ni dengan Charle TUDM... transit karachi sehari.. esok baru take off ke m'sia.. Semoga perjalanan kami selamat... ameen..

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.